CNC Native
ve spolupráci s

5 výhrad 
k elektromobilům

Jaké nesmysly už dávno neplatí?

„Mě nepřesvědčíte,“ stojíte si na svém jako skalní příznivce spalovacích motorů, když se hádáte se zastánci elektromobilů. Říkají vám petrolhead, ale vám to nevadí. Vy víte svoje. Krátký dojezd, málo nabíječek, cena auta… Jenže co když jste na omylu?

Zahřívací otázka
pro začátek

Považujete elektromobil za moderní vymoženost?
ANO
NE

Kdo je petrolhead?

Původně to byl nadšenec do technologií a historie aut a motorek. S nástupem elektromobilů se tak začalo říkat i zastáncům spalovacích motorů. Někteří z nich vnímají tuto přezdívku negativně.

1. kapitola

Nedojedu,
kam potřebuju

Bojíte se, že se nedostanete tam, kam potřebujete? To už dávno nemusíte! Mnohé elektromobily dnes na jedno nabití ujedou několik set kilometrů. Průměrný reálný dojezd elektromobilů v roce 2023 vystoupal na 393 km*. A to je přesvědčivé číslo i pro leckterého petrolheada.

*Zdroj: ADAC e.V.

450 km

je reálný dojezd Škody Enyaq Coupé RS iV podle žebříčku německého autoklubu ADAC z ledna 2024. To zařadilo populární český elektromobil mezi dvacítku nejlepších vozů.

první elektromobil vyrobený v Česku představil slavný vynálezce František Křižík už v roce 1895? ? Vůz s elektromotorem o výkonu 3,6 kW uvezl dva pasažéry rychlostí až 15 km/h. Daleko vás ale nesvezl. Na jedno nabití ujel jen 60 km.

Víte, že...
Petrolhead se ptá
„Co když se baterie po cestě vybije a zůstanu trčet uprostřed polí?“
Pokud včas nedobijete energii a váš elektromobil nedojede do cíle, pomůže vám asistenční služba. V dnešní době už jsou pojišťovny na tyto případy připravené. Uf, můžete si oddychnout.
Kolik českých a německých ojetin má stočený tachometr?
33 %
15 %
Kolik dovezených ojetin do Česka je po vážné havárii?
9 %
20 %

Koukněte se na kódy u všech oken. Pokud má jedno nebo více oken jiný kód, jsou vyměněné. Třeba kvůli havárii.

+1,2 let

O tolik meziročně zestárly nabízené ojetiny s českým původem (tj. na 9,5 roku).

zdroj: Cebia, únor 2022

-0,3 Let

O tolik meziročně omládly ojetiny se zahraničním původem (tj. na 10,6 roku).

zdroj: Cebia, únor 2022

Mrkněte se na ojetinu v online databázi kradených vozidel, kterou spravuje policie. Kradené auto vám můžou zabavit.

Pořád vám na elektromobilu
něco nesedí? Čtěte dál!

2. kapitola

Nebudu mít kde nabíjet

V Česku můžou řidiči využít přes 4 600 veřejných dobíjecích bodů. Dále můžete nabíjet ve firmě, z domácí stanice nebo běžné zásuvky. Nejlepší řešení na doma je ale wallbox – zařízení se samostatným obvodem i jističem. Nabíjení s ním vás stojí méně času i peněz.

Petrolhead mudruje
„To mi chcete říct, že mám utrácet ještě za nabíječku, když chci elektroauto?“
Nemusíte. Můžete využívat veřejné dobíjecí stanice. Na každou z nich připadá v Česku necelých pět elektromobilů, což je slušné číslo.

„Pokud se ale rozhodnete pro elektroauto na jaře 2024, můžete si pořídit vůz i nabíječku najednou s velkorysou státní dotací a ušetříte statisíce,“

radí Václav Vacek ze společnosti Volkswagen Financial Services. Historicky jde o první dotaci na elektroauta v Česku, a navíc pořádně štědrou.

Víte, že...

si tuzemští řidiči loni nově zaregistrovali asi 8 800 čistě elektrických aut? V posledních letech je jich každým rokem víc a víc. Od roku 2017 bylo nově registrováno více než 30 tisíc elektromobilů. Nejvíc bylo osobních aut kategorie M1 (22 %). Čím víc elektroaut, tím víc houstne síť nabíječek.

Zdroj: cistadoprava.cz

Máte nějaké další výhrady k elektromobilu? Čtěte dál!

3. kapitola

Neužiju si s ním pořádnou jízdu

O zábavu rozhodně nepřijdete! Elektromobily jsou mnohem svižnější než auta se spalovacími motory. Mají skvělé zrychlení z 0 na 100 díky točivému momentu dostupnému hned od startu. Šlápnete na plyn a hned vás to zatlačí do sedačky. Spalovací motory nikdy nedosáhnou tak skvělé akcelerace. Každý milovník svižné jízdy elektromobilům dřív nebo později propadne.

Jaký model vás
chytí za srdce?

SUV, prostorný hatchback i sporťák – pro každého něco. Živnostníci a firmy navíc letos můžou mít elektromobil na úvěr s dotací v řádu statisíců, a to úplně jednoduše, bez zdlouhavého vyplňování žádostí.

Rychlé dobíjení
a dojezd až 535.
Škoda Enyaq iV
Nejmodernější design, dojezd až 550 km.
Volkswagen ID.3
Sportovní charakter a dojezd až 552 km.
Cupra Born

Zajímají vás další
elektroauta s dotací?

Ano, chci ušetřit.
Petrolhead pochybuje
„Některá elektroauta se mi líbí. Ale jak zjistím, že se s nimi dobře jezdí?“
Chcete zažít na vlastní kůži, jak elektromobil zrychlí, jak reaguje na řízení a jak zvládá běžný provoz? Objednejte si testovací jízdu u prodejce nebo vyrazte na okruh se zážitkovou firmou. Své vysněné auto si prověříte třeba u Volkswagen Financial Services.

O čem dalším u elektroauta pochybujete? Čtěte dál!

4. kapitola

Nezachráním planetu nákupem auta

Elektromobily neznečišťují vzduch emisemi a jezdí podstatně tišeji. K tomu jsou efektivnější – umí přeměnit víc energie na pohyb, takže jí spotřebují méně. Díky rekuperaci využívají také energii vznikající při brzdění. Elektromobil je k životnímu prostředí šetrnější víc, než si myslíte.

Elektřina vs. benzín
Kdo jezdí za míň?

Elektromobil

Škoda Enyaq iV 80
(kapacita baterie 77 kWh,
dojezd 534 km)

Vůz se spalovacím motorem

Škoda Octavia 1.5 TSI
(110 kW, spotřeba
od 5,3 l/100 km)

6–8 Kč/kWh
Cena elektřiny
(nabíjení doma – wallbox),

13–20 Kč/kWh
(rychlodobíjecí stanice)*
38,52 Kč/l**
Cena benzínu
17 kWh/100 km
Spotřeba energie
6,0 l/100 km
Spotřeba benzínu
od 102 Kč
Náklady na 100 km
(domácí wallbox)
234 Kč
Náklady na 100 km
Náklady na provoz elektromobilu jsou výrazně nižší. Méně zaplatíte nejen za ujeté kilometry, ale i za servis. U vozu se spalovacím motorem musíte pravidelně měnit olej a mnoho dalších komponent.

* Orientační ceny, skutečná výše závisí na podmínkách konkrétního dodavatele.
**Průměrná cena za únor 2024 (zdroj: CCS.cz). Spotřebu u obou vozů uvádíme pouze jako
příklad, její skutečná výše záleží na podmínkách a stylu jízdy.

Petrolhead namítá
„Energie do baterie se musí někde vyrobit. Já říkám, že elektroauto má vlastně výfuk v elektrárně.“
Je na vás, jakou energii pro dobíjení auta si vyberete. Někdo má domácí fotovoltaickou elektrárnu, jiný odebírá zelenou elektřinu od dodavatele. Také některé veřejné nabíjecí stanice nabízejí energii z obnovitelných zdrojů. Nemažete si med kolem pusy. Planetě ušetříte tisíce kg vypouštěného CO2 do vzduchu ročně.

Co vás ještě o elektromobilu zajímá? Čtěte dál!

5. kapitola

Nemám peníze na rozhazování

Cena elektromobilů je stále o něco vyšší než cena aut se spalovacími motory, ale rozdíl se snižuje. Elektroauto má levnější provoz. A co je hlavní – letos poprvé můžete získat státní dotaci na firemní elektroauto až 200 tisíc korun! A na přání i příspěvek na nabíjecí stanici od 50 do 150 tisíc korun podle jejího typu.

Petrolhead zvažuje
„Žádosti o dotace jsou složité, nemám na to čas. Je vůbec šance uspět?“
S Volkswagen Financial Services požádáte o dotaci snadno. Stačí vyplnit pár údajů a o všechno se bezplatně postarají. Při nákupu vozu z jejich nabídky získáte navíc pojištění, dobíjecí kartu a předplacený servis zdarma na 5 let/150 000 km. Tak neváhejte!

Úvěr se štědrou dotací.
Jaké jsou podmínky?

• Jste živnostník nebo
firma jakékoliv velikosti.

• Cena vozu nepřesahuje
1 500 000 Kč bez DPH.

• Vůz má čistě elektrický
nebo vodíkový pohon,
dotace není na hybridy.

• Vůz může být nový i ojetý
(do 6 měsíců stáří a 6 000
najetých km).

• Dotaci na nabíječku
můžete získat jen k nákupu
vozu a nabíjecí stanice
bude neveřejná.

• Vůz si pořídíte na úvěr,
minimální výše úvěru je
300 tisíc Kč.

• Zakoupené auto musíte
mít ve vlastnictví minimálně
24 měsíců.

I petrolheadi kupují elektroauta. A co vy?

CHCI elektroauto
výhodně